Lezárult a Digiméter projekt bevezető kutatása, amely során a koronavírus–járvány hazai kis- középvállalkozásokra gyakorolt hatását kívántuk felmérni. Miközben a távmunka és a digitalizáció hatalmas lendületet kapott, a hazai kis- és középvállalatok gyengeségei is megmutatkoztak a koronavírus-járvány alatt. A vállalkozások többségének főleg munkaszervezési problémái akadtak, digitális felkészültségben pedig nagy a szakadék az egyes szektorok, illetve a Budapesten és a vidéken működő vállalkozások között.
A Digiméter projekt első kutatási hullámát eredetileg 2020 márciusára terveztük, azonban a koronavírus megjelenésére reagálva beiktattunk egy nulladik fázist, amely során a járvány kkv-szektorra gyakorolt hatását, illetve a vállalkozók üzleti és szervezeti válaszlépéseit kívántuk felmérni.
A március közepén hirtelen jött járványügyi korlátozások gyors döntésekre kényszerítették a hazai kkv-k vezetőit, akik a tevékenységük jellegétől függően elsősorban az otthoni munkavégzés (home office) és a digitális ügyfélszerzési csatornák irányába mozdultak. A megkérdezett vállalkozások 65%-a alkalmazta a távmunkát a korlátozások bevezetése után, de ezen belül az infokommunikációs területen tevékenykedő cégeknél 94% volt ez az arány, míg a kereskedelmi szektorban csak 58% – bár itt volt a legnagyobb a növekedés.
A távmunkát a járvány miatt bevezető/kiterjesztő cégek több mint fele tervezi fenntartani a korlátozások megszűnése után is.

A home office elterjedésével együtt jár az online kommunikációs eszközök vállalati alkalmazásának előretörése is, illetve bővül a modern fájlmegosztás, a felhőalapú szerver alkalmazásának köre is. Bár tény, hogy a változás élén az infokommunikációs szektorban tevékenykedő kkv-k állnak, azonban a digitális hullám csaknem minden kkv-szegmenst elér.
A gyökeresen megváltozott körülményekre reagálva a kkv-k egyötöde kezdett alkalmazni új digitális ügyfélszerzési csatornát; a web 2.0-tartalommarketing mellett elsősorban a hírlevél és a webshopok indítása/fejlesztése került előtérbe. A bizonytalanságot azonban jelzi, hogy a vállalkozások kétharmada igényelne szakmai támogatást a digitális versenyképesség javítása érdekében.

További részletek a Digiméter honlapján elérhető vizuális összefoglalóban találhatóak. A hivatalos sajtóközlemény ezen a linken érhető el.
A Digitális Versenyképességi Mutató (Digiméter) kutatássorozat célja, hogy olyan mércét állítson fel a kkv-szektor számára, amely segíti a vállalkozókat digitális versenyképességük fejlesztésében.
A kutatást végző konzorcium tagjai a Reacty Digital, a Smart Commerce Consulting, az eNET és a Virgo.
Főtámogató a Számlázz.hu, további támogatók: a SimplePay online fizetési rendszer és a Cégjelző Céginformációs Rendszer.
A Digiméter kutatás első rendes fázisa idén júliusban indul, a kérdőív online is kitölthető lesz a kkv-k számára a digimeter.hu oldalon, az eredményeket ősszel publikáljuk.
Röviden az ismertetett Digiméter-koronavírus kutatás hátteréről:
Az online adatfelvétel 2020. május végén-június elején zajlott le. Az adattisztítás után a végső eredmények 201 kkv-vezető válaszain alapulnak.
A minta nem tekinthető reprezentatívnak, az eredmények csak jelen kutatás mintájára vonatkoztathatóak.